Drogi uczniu wybierz zakładkę "Nauczanie zdalne" w górnym menu, kliknij w nazwisko nauczyciela, z którym masz zajęcia, a dowiesz się, jak możesz się uczyć.

Pamiętaj o wszystkich przedmiotach!

Zdalne lekcje - głoska R

WYWOŁYWANIE I UTRWALANIE GŁOSKI „R”

Ćwiczenia usprawniające język:

  • Wysuwanie języka do przodu: język wysoki i szeroki
  • Unoszenie szerokiego języka na górną wargę
  • Unoszenie szerokiego języka na górne zęby
  • Cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia
  • Kląskanie językiem-czubkiem
  • Ssanie cukierka-czubkiem języka
  • Układanie języka w kształt szpilki, rurki, łyżeczki
  • Masowanie czubka języka szczoteczką do mycia zębów
  • Masaż języka przez wysuwanie go między lekko rozwarte zęby

Ćwiczenia przygotowawcze do wymowy głoski r:

  • Szybkie wypowiadanie głoski [l] dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy.
  • Powtarzanie szybko sylab: la, la, la,lo, lo, lo,le, le, le,lu, lu, lu,ly, ly, ly.
  • Wielokrotne, energiczne wypowiadanie [ttt], [ddd], [td] [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałeczek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, potem sylaby: te, te, te,ty, ty, ty,de, de, de,dy, dy, dy.A następnie zbitki sylabowe: teda -teda,tede -tede,tedo -tedo,tedu -tedu,tedy -tedy.
  • Wymawianie [ddd] z równoczesnymi energicznymi, poziomymi ruchami palcem po wędzidełku podjęzykowym.
  • Wąski pasek papieru umieszczamy na czubku języka za górnymi zębami i polecamy dmuchać na język energicznie wymawiając ttt na następnie tr. Wówczas papierek odskoczy.
  • Mocne dmuchanie na czubek języka uniesiony do wałka dziąsłowego, aż do pojawienia się tr.
  • Akcentowanie głoski [t] w czasie wymawiania: tll, tll, trl (najpierw szeptem, potem głośno).
  • Powtarzanie sylab szeptem, a następnie głośno:la, la, la, trla,lo, lo, lo, trlo,lu, lu, lu, trlu,le, le, le, trle,ly, ly, ly, trly,trla, trlo, trle, trlu, trly.

Utrwalanie głoski r:

  • tra, tro, tre, tru, try trawa, trasa, tramwaj, tratwa, trampki, tran, troje,trochę trudny, truskawka, trybuna
  • dra, dro, dre, dru, drydrabina, droga, drewno, drewniaki, drut
  • atra, atro, atre, atru, atry; otra, otro, otre, otru, otry strażak, wiatrak, siostra, futro, jutro, lustro, strumyk, opatrunek, struś, cytryna, piętro, strona,
  • adra, adro, adre, adru, adry;odra, odre, odro, odru, odry kołdra, wiadro, zdrowy, biedronka, landrynki, adres
  • trudna droga, drobny druk, druga strona, drewniany wiatrak
  • Strażak niesie drabinę . Na drodze leży drut. Siostra kupiła truskawki.
  • pra, pro, pre, pru, pry;apra, apro, apre, apru, apry praca , pralka, pralnia, prasa, prosty, proszę prędko, prezent
  • drogi prezent, uprasowana wiatrówka, pierwsze piętro
  • bra, bro, bre, bru, bry;abra, abro, abre, abry abru brat, brama , zebra, obroża, ubrudzony, obrazek
  • brudne ubranie , brukowana droga ,
  • Bronek zapomniał adresu. W pralce jest brudne ubranie.
  • kra, kro, kre, kru, kry;akra, akro, akre, akru, akry kra, kraj, kratka, kromka, kreda, kret, kruk, królik ekran, mokro, ukrop, okruszyny, pokrywka
  • grad, grabie, granica, gromada, gruby, grupa, agrafka, agrest, groch, ogryzek
  • dobry krawiec, krótki krok, drobny groch, granatowy krawat
  • Krawiec prasuje ubranie. Krysia gra na trąbce. Koło bramy chodzi kruk. W ogrodzie leżą grabie.
  • ra, ro, re, ru, ry rama, rasa, radio, ranek, rumianek, ropa, rondel, ryba, róża
  • ranna rosa, rozwinięta róża, równa kreska
  • para, kara, tara, cerata, skóra, dziura, biuro, żyrafa.
  • ar, or, er, urżar, smar, katar, konduktor, pomidor, cukier, parter, rura, traktor, rower
  • Romek rozwija z papieru ser. W torbie jest cukier.
  • Pod murem stoi rower. Jurek ma katar i gorączkę. Na podwórku stoi traktor.

Zdalne lekcje - głoski syczące

Drodzy Uczniowie ćwiczący na terapii wymowę głosek syczących. Poniżej zamieszczam wyrażenia i zdania do ich utrwalania. Proszę powtórzcie sobie ten materiał kilka razy. Powodzenia.

Podczas powtarzania wyrażeń i zdań z głoskami syczącymi zwracamy uwagę, by język znajdował się za dolnymi zębami, usta układamy w szeroki uśmiech.

GŁOSKA S

- pikantny sos

- pochylona sosna

- nowe stoisko

- płochliwy suseł

- daleki kosmos

- Sylwia ma skakankę.

- Smok pilnował wawelskich skarbów.

- Obok stawu wypasano stado koni.

- Pod mostem rosną chwasty.

- Pieskowi smakowały kostki i mięso.

- Sandra smaruje usta balsamem.

- Sroka schowała srebrną spinkę.

- Krystyna je na deser słodki sernik.

- Blisko kiosku jest postój taksówek.

- Sylwek kupił w sklepie ser, masło, sól i sok.

GŁOSKA Z

- otwarta zajezdnia

- kolorowy zygzak

- mądra Zuzanna

- pełny zlewozmywak

- piękny gwiazdozbiór

- znak zapytania

- złoty zegarek

- rozwiązane zadanie

- Iza dokładnie myje ząbki.

- W ozdobnym wazonie były niezapominajki.

- Nad zatoką zapada zmrok.

- Zenek zakłada brązową bluzę.

- Koza u woza zerka na ogryzek.

- Kuzyn zdał egzamin na prawo jazdy.

- Pan Zygmunt znalazł złoty zegarek.

- Kuzyn zrobił dla Elizy piękną zabawkę na prezent.

- W domu zapachniało zupą pomidorową i zawijanymi zrazami.

- Zuzanna gwizdała melodię znanego kompozytora.

GŁOSKI S - Z

- zapięty suwak

- zupa fasolowa

- wiosenne niezapominajki

- stary zegar

- pasta do zębów

- słodki lizak

- zły pies

- Sylwia zapięła suwak w brązowym sweterku.

- W sobotę Sabinka zgubiła swoją ulubioną zabawkę.

- Na stole postawiono wazę z zupą fasolową.

- W niebieskim wazonie stoją wiosenne niezapominajki.

- Sławkowi zapakowano w sklepie pyzy z mięsem.

- Smutny Zenek zapomniał o sobotniej zabawie.

- Zygmunt zamówił w sklepie pastę do zębów.

- Brązowy samochód stanął obok pasów na jezdni.

- W muzeum na zamku stoją stare zbroje.

- Skowronek zbudował gniazdo nisko pod bzem.

- Zły pies zerka na miskę z mięskiem i kostkami.

- Iza zaniosła zasłony do uprasowania.

- Zuzanna zjadła słodkiego lizaka o smaku truskawkowym.

- Zaspany Stefek zostawił swój zegarek na stole.

- Psotny synek zepsuł brązowy samochód.

GŁOSKA C

- cały placek

- cukierki owocowe

- filcowy kocyk

- cudowny pałac

- lekcja tańca

- cenna cukiernica

- Kucyk galopuje po placu.

- Tata je gorącą kolację.

- Mama ceruje kocyk malca.

- Chłopiec ma na nitce latawiec.

- Patrycja wącha na łące kwiatki pachnące.

- Pani Celina pocałowała córkę na dobranoc.

- Klaun całe wakacje pracował w cyrku.

- Kamienica była na końcu ulicy Akacjowej.

- Kacper układa na półce cymbałki, klocki i kucyka.

- Na kocyku pod kwitnącą akacją był cętkowany kocur.

GŁOSKA DZ

- kukurydza do jedzenia

- pędzel na podłodze

- koledzy na drodze

- rydze na wadze

- dzbanek rodzynek

- dzwonek dzwonnika

- Ania ma pieniadze na pędzel.

- Dzwonnik dzwoni rano.

- Koledzy pędzą po miedzy.

- Wujek kupił wędzonkę i kukurydzę do jedzenia.

- Obok ogrodzenia rdzewieje dzwon.

GŁOSKI C - DZ

- kukurydza i cytryna

- pałacowe ogrodzenie

- rodzynkowy placek

- plecak na podłodze

- chłopiec na drodze

- dzwonek na lekcję

- Dzwonek dzwoni na lekcję niemieckiego.

- Pędzący kucyk minął na drodze Lucynkę.

- Koledzy Kacpra pędzą na ulicę Ceglaną.

- Cecylka kupiła rodzynki, cytryny i rydze.

- Chłopiec dał cały dzbanek dzwonków córce pani Wandy.

- Patrycja wydała pieniadze na koncert organowy w Radzyminie.

- Obok pałacowego ogrodzenia była dzwonnica.

- Jacek i Wacek jedzą placek rodzynkowy.

- Malec chowa pędzel pod filcowy kocyk.

- W piwnicy na wadze była cebyla i kukurydza.

GŁOSKI S Z C DZ

- dobre serce

- nowe zasłony

- ładna spódnica

- gorące słońce

- wielka piaskownica

- długi zaskroniec

- nowy scyzoryk

- zamknięty skarbiec

- słynny sportowiec

- interesująca scena

- zasapany zając

- Cezary gra na saksofonie.

- Na polance obok sosny pełznie zaskroniec.

- Zuzanna spaceruje po parkowej alejce z psem Cecylki.

- Zaspany Jacek zerka na wschodzące słońce.

- Kacper zaniósł sadzonki truskawek do posadzenia.

Zdalne lekcje - głoski szumiące

Drodzy Uczniowie ćwiczący na terapii wymowę głosek szumiących! Poniżej znajduje się zestaw wyrażeń i zdań do utrwalania prawidłowej artykulacji tychże głosek. Zachęcam do powtórzenia ich sobie chociaż raz. Powodzenia!

Głoski Szumiące w wyrażeniach i zdaniach

GŁOSKA SZ

- Pod szafą były myszy.

- W szatni wiszą wieszaki.

- Tata wszedł do mieszkania w brudnych kaloszach.

- Leszek ma w kieszeni kasztany i szyszki.

- Mateusz nie poszedł do szkoły, bo kaszle.

- Janusz pisze wiersze o Warszawie.

- W koszyku była pietruszka, groszek i szpinak.

- Obok szuflady były szare, szerokie sznurowadła.

- W szkolnej szatni powieszono worki, kurtki i szaliki.

- Agnieszka szyje na maszynie koszulę dla Szymka.

GŁOSKA Ż RZ

- nowi żołnierze

- dobra rzeżucha

- wybitni żeglarze

- żółta róża

- różowa filiżanka

- pożar wieży

- dojrzałe jeżyny

- Marzenkę boli brzuch.

- Na polu dojrzewa żyto.

- Żaglówka ma żółty żagiel.

- Błażej marzy o łyżwach.

- Orzeł krąży nad rzeką.

- Andrzej kupił oranżadę i obwarzanki.

- Pod drzewem leżą dojrzałe orzechy.

- Na ławie położono talerze, noże i filiżanki.

- Żaba po dużej burzy wpadła do kałuży.

- Podróżne bagaże ułożono w garażu.

GŁOSKI SZ - Ż (RZ)

- szyja żyrafy

- szeroka rzeka

- koszyk warzyw

- szpinak na talerzu

- muszle na plaży

- Szymek pomalował na żółto szyję żyrafy.

- Nad szeroką rzeką szumią wierzby.

- Błażej szuka blaszanej żaglówki.

- W koszyku leżą pyszne warzywa.

- Bożenka włożyła do kieszeni żołędzie i kasztany.

- Łukasz otworzył puszkę orzechów.

- Grażynka szuka na plaży muszli i bursztynów.

- Koleżanka Urszulki marzy o podróży do Hiszpanii.

- Tomasz mierzy szary kożuszek.

- Małgorzatka nie poszła do szkoły, bo bolał ją brzuszek.

- Na morzu szalał olbrzymi sztorm.

- Na talerzu, obok mrożonego szpinkau, połozono groszek.

- Dojrzała gruszka wpadła do fartuszka Marzenki.

- Agnieszka kroi rzodkiewkę i pietruszkę na jarzynkę.

- Mateusz włozył różową poszewkę na poduszkę.

GŁOSKA CZ

- Damian czeka na pocztówkę.

- Mam wlewa do kubeczka mleczko dla Jureczka.

- Obok doniczki był pajączek w pajęczynie.

- Kaczki poczłapały na łączkę.

- Chłopczyk ma rękawiczki na rączkach.

- Czarek czyta podręcznik w czytelni.

- Uczeń liczy na liczydłach i patyczkach.

- Kolczyki Janeczki nają czerwone oczka.

- W czwartek mama upiecze apetyczne pączki.

- Czerwona biedroneczka ma cztery czarne kropeczki.

GŁOSKI SZ CZ Ż(RZ) DŻ

- nowa szczotka

- dobry szczypiorek

- mała jaszczurka

- ogromna leszczyna

- drobny deszcz

- wielka pszczoła

- biała porzeczka

- nowy odkurzacz

- mała łyżeczka

- malutki żuczek

- płytka rzeczka

- ładne kaczuszki

- dżuma w dżungli

- dżudoka dżentelmen

- dżokejka dżokeja

- czerwone porzeczki

- szczupły Szczepan

- paszcza szczupaka

- Dżokeje jeżdżą na koniach.

- Wnuczka kupiła drożdże do pieczenia drożdżówek.

- Szczeniak szczeka na jaszczurkę.

- Szczupły Szczepan marszczy czoło.

- W gąszczu brzęczały trzy pszczoły i cztery chrabąszcze.

- Mareczek dżentelmen czeka na podwieczorek.

Zdalne lekcje 2

UTRWALANIE GŁOSEK SZUMIĄCYCH

Podczas wypowiadania głosek szumiących, ważne i niezbędne są trzy zasady:

1. Czubek języka podnosi się i zbliża prawie dotykając wałka dziąsłowego.

2. Zęby są złączone (ale nie zaciśnięte).

3. Usta układają się w ryjek.

Na początek rozgrzewka – ćwiczenia narządów mowy

1. Ćwiczenia pionizacji języka – wszelkie zabawy, które wymagają ponoszenia języka w górę (choćby po milimetrze, coraz wyżej):

  • Liczenie językiem górnych ząbków.
  • Oblizywanie słodkiego dżemu lub miodu z posmarowanej nim górnej wargi.
  • Malowanie podniebienia językiem.
  • Zdrapywanie czubkiem języka wafelka lub opłatka przyklejonego na wałek dziąsłowy.

2. Ćwiczenia na mięsień okrężny ust:

  • Posyłanie jak najmocniejszych całusków.
  • Zabawa w rybkę i naśladowanie jej miny.
  • Kółeczko z drucika lub kartonu – tworzymy kółeczko, które przykładamy do ust tak, aby składając się one w ryjek, zmieściły się w otworze.
  • Naprzemienne wypowiadanie samogłosek U oraz I.

Mięśnie rozgrzane, co dalej? Zaczynamy od ustawienia wszystkiego w buzi. Pamiętajcie – 3 punkty: język do góry, ząbki razem, usta w ryjek. Kiedy to mamy gotowe, przechodzimy do ćwiczeń w kolejności: sylaby, wyrazy, zdania.

1. SYLABY:

SZA SZO SZU SZE SZY / ASZA OSZO USZU ESZE YSZY / ASZ OSZ USZ ESZ YSZ

RZA RZO RZU RZE RZY / ARZA ORZO URZU ERZE YRZY

CZA CZO CZU CZE CZY / ACZA OCZO UCZU ECZE YCZY / ACZ OCZ UCZ ECZ YCZ

DŻA DŻO DŻU DŻE DŻY / ADŻA ODŻO UDŻU EDŻE YDŻY /

2. Kiedy opanujecie sylaby, próbujemy z wyrazami (głoska na początku, w środku i na końcu wyrazu):

SZOPA SZUFLADA SZAPON / KOSZYK MASZTY PUSZKA / MASZ KOSZ BUSZ

ŻABA ŻONA ŻUK / KORZENIE MARZENA PARZY

CZEKOLADA CZAPKA CZOSNEK / KOCZEK PĄCZEK BLUZECZKA / APACZ LECZ MIECZ

DŻDŻOWNICA DŻEM DŻOKEJ / DROŻDŻÓWKA DROŻDŻE DŻDŻYSTO

3. Pora na zdania i wierszyki (w sieci znajdziecie mnóstwo różnych zeszycików z gotowymi wierszykami, jeśli będziecie mieć z tym kłopot, napiszcie, doradzę):

SZARA MYSZ NOSI KOSZ Z SZYSZKAMI

ŻABA MARZENA MA MĘŻA ŻUKA

CZARNA CZAPLA CZEKA NA PĄCZKA Z CZEKOLADĄ

DŻDŻOWNICA ĆWICZY Z DŻOKEJEM DŻUDO W DŻUNGLII

Wymyślać i kombinować możecie do woli. Jedno jest pewne, im bardziej dziwne i śmieszne zdania wymyślicie, tym bardziej dzieciaki będą zachwycone!

Zdalne lekcje 1

Szanowny Rodzicu !

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci, zwracam się do Państwa o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.

P.S. Chętnie udzielę Państwu dodatkowych informacji i odpowiem na pytania, podzielę się też różnymi kartami pracy i dodatkowymi ćwiczeniami. Jeżeli są Państwo zainteresowani proszę pisać na: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Serdecznie pozdrawiam J

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:

1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.


Przykłady:

  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • „Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami: https://odgłosy.pl/ )
  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę. (3))
  • Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
  • Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
  • Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
    „Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
    „Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )

3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

Ćwiczenia warg:

  • Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

Ćwiczenia języka:

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Kląskanie językiem.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
  • Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

Ćwiczenia policzków:

  • Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
  • Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )

Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.

Życzę udanej zabawy!